onsdag den 27. februar 2013

MED I KØKKENET


Her har min den mellemste kastet sig over æbledeleren. Det er faktisk ikke så let - man skal bruge mange kræfter samtidig med den skal sidde helt rigtigt på æblet. Men han klarede det hele selv. Jeg skulle lige tage mig selv i ikke at hente det hele til ham. Han huskede selv skærebræt og hentede så efterfølgende en skål til hver af drengene, så de kunne hygge sig med lidt frugt og slappe af efter en lang dag i børnehave/vuggestue.

Han var pavestolt over at have gjort det hele selv og jeg kunne bare blive siddende med min kaffe og slappe af. Wuhuu. Når man er vant til kun at have små børn, så er det noget af en omstilling, at give slip og lade dem gøre tingene selv. Det gælder selvfølgelig på alle områder, men køkkenet er bare så god en "sandkasse". Det er færdigheder de alle får brug for og de udvikler sig både motorisk, deres sanser, får større madmod! Ja, jeg kan kun anbefale, at få ungerne involveret i de huslige sysler.

Nu er vi så heldige at mad bliver højt prioriteret i vores institution. Der er madordning i børnehaven og ungerne får på skift lov til at være med i køkkenet. På bare to måneder kunne vi se en markant ændring i vores drenges madmod. Det vil sige, at de sjældnere rynkede på næsen af mad, men prøvede ofte at smage på nye ting. Ud over det, så er deres køkkenfærdigheder blevet væsentligt forbedret.

Så over det næste stykke tid vil jeg fokusere på at inddrage drengene mere i køkkentjansen og poste gode tips her på bloggen. God fornøjelse!

Kh Mia


Ingen kommentarer:

Send en kommentar