lørdag den 16. februar 2013

INDFLYDELSE



Vi forældre har en enestående mulighed for at forme vores børn. Det gælder for så vidt på alle områder. Personligt bruger jeg meget tid på at tænke over, hvordan jeg mener, det er rigtigt at opdrage mine børn, og hvilken rollemodel jeg er for dem. Vi ved jo, at børn ofte ikke gør hvad vi siger, men gør det vi gør. De efteraber, og det kan jeg i allerhøjeste grad se, at mine tre drenge gør. Det kan godt være lidt træls, når den lille på 2½ står og skræpper: "Du må ikke dit og dat". Ubarmhjertigt får man den smidt lige tilbage i hovedet, men man kan jo ikke bebejdre knægten, han efteraber mig jo bare.

Efter en af de situationer, kan jeg rigtig reflektere over den indflydelse vi har som forældre. Vi må være som vi ønsker de skal være. Det kan være rigtig svært og nogle kameler må man sluge, imens man lige har brug for at arbejde på andre...inden man sluger dem.

Når vi snakker indflydelse og rollemodeller, så gælder der jo det helt samme for mad og motion. Vi er bare rollemodeller for vores børn, og indflydelsen er størst imens de er små, så det er bare om at komme i gang.

Tænk over, hvilket eksempel du selv er. Er der forskel på dig og din mand? Hvis du ikke selv spiser morgenmad, kommer dit barn så til det? Hvilke signaler sender du, når du spiser grønt, fisk, slik, kage?

Brug den indflydelse du har! Servér den sunde mad og vis at du nyder den. Tilbyd barnet af det hele og acceptér et nej. Men tag ikke fejl, hvis du holder fast og giver udtryk for, at det er ganske lækkert, så vil barnet på sigt kopiere dig. Så hvilke ændringer kunne du tænke dig at indføre i din familie-mad?

Skal fredagsslikken ledsages af noget frugt?

Skal sukkermorgenmaden byttes ud med havregryn og müsli? Måske skal I bare starte med halvt havregryn og halvt sukkermorgenmad?

Der er mange muligheder. Synes du det er jungle og ved du ikke hvor du skal begynde eller ende, så kan jeg bookes til en sundhedsrådgivning, hvor vi kigger på hvilke ændringer, der er relevante for lige netop jer. Se mere info på min facebookside Alt om børnekost eller skriv til mig på miabbbeck@facebook.com. Husk at "synes godt om" siden, så du kan følge med i det, der sker og få tips og opskrifter.

Kærlig hilsen

Mia




Ingen kommentarer:

Send en kommentar