søndag den 2. december 2012

SUNDERE DECEMBER - NR. 1




Grød er det nye sort!

I stedet for at lave risengrød af almindelige hvide grødris, så prøv at lave risengrød af naturris/brune ris. Det giver en mere spændende smag og så er der flere fibre, vitaminer og mineraler i. Det lyder mere klidmoster-agtig end det er - hjemme hos os bliver de spist uden vrøvl og det mætter bedre end almindelig risengrød.
Men da jeg kiggede efter risengrøds-fotos fandt jeg denne opskrift fra Arla.dk, som jeg synes lyder interessant og jeg vil prøve næste gang. Desuden er der det "grønne" indslag, som bidrager til at nå de 6 om dagen. Personligt vil jeg dog koge æblemosen med mindre sukker, da man ellers vil få over 20 gram sukker på et måltid. Et børnehavebarn må få 30 gram sukker på en dag, så det er lige rigeligt med sukker...
Velbekomme!

Kh Mia

Grov risengrød med æblemos

4 Portioner
Hovedret til 4
  • Æblemos
  • 1 stang vanilje
  • 6 skrællede æbler i mindre stykker, fx belle de boskoop (ca. 600 g)
  • 85 g sukker (ca. 1 dl)
  • ½ dl vand

  • Grov risengrød
  • 3 dl vand
  • 125 g grødris (ca. 1½ dl)
  • 100 g tre-kornsblanding , fx knækkede hvede-, rug- og solsikkekerner (ca. 1½ dl)
  • 1 liter letmælk
  • ¼ tsk groft salt
Ekstra information Fryseegnet: Ja , æblemosen.
Tilberedningstid:

Æblemos: Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Kom vaniljekorn og -stang i en gryde sammen med æbler, sukker og vand. Kog blandingen ved svag varme og under låg ca. 10 min. eller til æblerne er møre. Rør af og til. Fjern vaniljestangen og smag mosen til.
Grov risengrød: Kom imens vand, ris og trekornsblanding i en tykbundet gryde og bring det i kog. Kog blandingen under omrøring i ca. 1 min. Tilsæt mælk og bring atter blandingen i kog. Kog ved svag varme og under låg i ca. ½ time. Rør af og til. Tilsæt salt og smag til. Kog evt. grøden uden låg ca. 2 min. hvis den er for tynd. Server den lune eller kolde æblemos til den varme grød.



Kilde :
 

2 kommentarer:

  1. Hej Mia.

    Har nu forsøgt mig med risengrød af havlt alm. grødris og halvt brune ris. Min fornemmelse er at brune ris skal koge længere end de almindelige? Eller er det fordi jeg er helt galt på den da jeg bare brugte de almindelige brune økoris i skabet, skal man have nogle specielt til grød? Men super dejligt at føle at man spiser rigtig mad, selvom det er risengrød:)

    Har også prøvet din linsesuppe (fra facebook) og er helt solgt - familien har dog brug for lidt tilvænning på den front;)

    -Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,

      Ja det er godt at starte med halvt af hver. Du har sikkert ret i, at de brune skal koge længere, men jeg synes ikke det har været et problem. Jeg starter med at koge risene i 15 min i lidt vand, tilsætter mælken, koger op igen og så koger jeg en times tid. Jeg bruger også almindelige brune ris/naturris. Der skulle være kommet fuldkorns grødris på markedet, men jeg har ikke fundet dem endnu.

      Ja linsesuppe er et hit. Det hjælper altid at putte godt med gulerødder i - og hvis du serverer suppen med noget godt fuldkornsbrød, så bliver ungerne i hvert fald mætte af det. Jeg synes det kan være svært for de små at blive mætte bare på suppe og gør af og til det, at vi serverer æg til. Andre gange koger vi fuldkornssuppehorn eller hele speltkerner, som de kan putte i suppen.

      Kh Mia

      Slet