lørdag den 27. oktober 2012

HVALPEFEDT ELLER OVERVÆGT?

Der er så mange overvægtige børn i dag, at det kan være svært at se, hvis ens eget barn bliver ramt af overvægt. For hvornår er det bare hvalpefedt og hvornår er det reelt set overvægt?
 
Hver 5. barn i Danmark er overvægtig.

Overvægt har mange konsekvenser - både fysiske i form af fx sukkersyge og kræft. Psykiske konsekvenser...ensomhed, mobning.

Desuden har overvægtige børn en stor risiko for også at blive overvægtig som voksen, og har dermed også større risiko for at få hjertekarsygdomme og type 2 diabetes som voksen.

Allerede fra 4 års alderen skal man som forældre være opmærksom på, om hvalpefedtet bliver hængende. På det tidspunkt kan et barn stadig vokse sig til en normal vægt, HVIS vi som forældre styrer det barnet spiser - især indtag af sukker og fedt, samt sørger for, at barnet rører sig tilstrækkeligt.

Hvis du er i tvivl om dit barn er overvægtig eller blot har rigeligt med hvalpefedt, så tjek dit barns BMI ud og læs mere på:

www.enletterebarndom.dk

 ...eller tal med din sundhedsplejerske eller læge om dit barns vægt.

I mit arbejde som kostkonsulent for børn og unge har jeg set mange børn med overvægt og når først hvalpefedt er blevet til overvægt, så kræver det rigtig meget af både barn og familie at nå tilbage på rette kurs. Det er meget lettere at være på forkant end at halse efter. Derfor kommer mange af mine blog-indlæg i de næste uger til at handle om forebyggelse. Fx hvor meget sukker må børn få om dagen?

Jeg håber mit indlæg giver stof til eftertanke. Både til jer, der har børn der er på grænsen til overvægt, men også til alle jer, der har børn. Tænk over, at for meget sukker og inaktivitet har en konsekvens for dit barn og drag omsorg for dit barn ved at sige nej når grænsen er nået.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så skriv på min facebookprofil: "Børnediætisten" enten på væggen eller som en privat besked.


  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar