mandag den 2. februar 2015

MERE AF DET GRØNNE - BROCCOLI


UNGERNE ELSKER GRØNTSAGER...ja i hvert fald tomater, agurker, gulerødder, ærter osv, men nogle grøntsager er altså ikke så ligetil at få dem til at spise. Broccoli er en af dem. Jeg elsker broccoli, så det kunne jo være dejligt, hvis poderne var lige så begejstrede for denne sunde grøntsag som jeg. 

På billedet er der en super lækker broccolisuppe med kylling - og det var på en af de gode dage...den blev spist af ALLE unger! Wuhu, hvilken succes. Den grønne farve var jo virkelig et hit, det var løgene imellem kylling og broccolistokken så ikke, men pyt...


Her er opskriften - en fri fortolkning af en opskrift fra Iform:

BROCCOLISUPPE MED KYLLING

4 personer

3 stk. broccoli
Vand, der dækker broccolierne
1-2 tsk salt

4 kyllingefileter
1 løg
Bouillonterning
Salt, peber
Olie 

Skær buketterne af broccolistokken, kom dem i en gryde med bouillonterningen lige nøjagtig dækket med letsaltet vand. Kog dem i 3-4 minutter. Hæld vandet fra og gem det. Blend broccolibuketterne med halvdelen af kogevandet. Tilsæt mere vand indtil du har fået den ønskede konsistens. Smag til med salt.

Stokken skæres i tern ligesom kyllingerne og løget og steges på en pande. Smag til med salt og peber. 

Servér suppen med dejligt groft brød. 

Den er super let og velsmagende, men brødet skal være groft og godt ellers kan det være svært at blive mæt. Næste gang vil jeg bruge en rest kogte kartofler, som jeg steger med sammen med kyllingen, det vil give bedre mæthed.

Velbekomme - jeg håber I har lige så god held med suppen som jeg havde.

Kh Mia 

P.S. lillepigen på 8 måneder var iøvrigt også vældig begejstret for suppen :-)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar