mandag den 26. januar 2015

AFTENSMAD MED BØRN - COUS COUS


Åh jeg må straks indrømme, at jeg synes det kniber med overskuddet til at have ungerne med i køkkenet. Med fire unger, hvoraf den ene er et spædbarn, der SKAL spise kl 17, og en mand der ofte har aftenarbejde (kok), så skal aftensmaden bare køre på skinner. Når det så er sagt, så ved jeg jo, at det er vigtigt at de lærer at lave mad og oplever, at der er brug for dem. Da jeg har de to mellemste hjemme i dagstimerne også, så er det jo oplagt at have dem med... 
Min erfaring er, at det i hvert fald er lettere, når jeg har planlagt nogle opgaver, jeg ved de kan. Jeg laver altid madplan for en uge, så det er allerede der, jeg skal tænke opgaverne ind. Nå, men det jeg egentlig vil frem til er, at der er retter, der er mere oplagte til at inddrage børnene end andre, og her kommer cous cous ind i billedet.

Der findes helt sikkert et hav af forskellige opskrifter på cous cous. Jeg ved ikke hvor original min er, men jeg er vild med den. Den er fra min vegetariske kogebog, som jeg varmt kan anbefale. Den vender jeg tilbage til næste gang. Men som du kan se på billedet nedenunder, så er det bare en masse forskellige grøntsager i grove stykker, som kommer i ovnen med lidt bouillon og krydderier. Efter et kvarter hælder man væsken fra (som man gemmer) og steger grøntsagerne videre i en 20 minutter med kikærter og lidt flere krydderier.



Imens koger man cous cous - jeg bruger bulgur, da de er sundere. Bulguren anrettes på et fad, vædes med den gemte bouillon og til sidst anrettes grøntsagerne ovenpå.

LÆKKERT!! Ungerne er stadig ikke vilde med det, og flere gange er de nok ikke blevet helt mætte. Det kan løses ved at servere lidt groft brød til. Når det er sagt, så synes jeg, at det er en god måde at vænne børnene til forskellige grøntsager og så har man en god opskrift til en kødløs dag :o).

Velbekomme!

Kh Mia 

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/13545163/?claim=s5urzvbndan">Follow my blog with Bloglovin</a>

Ingen kommentarer:

Send en kommentar