onsdag den 21. januar 2015

BABYMAD


 

BABYMAD - det kan hurtigt blive enten et rigtig stort arbejde eller lidt for ensformigt. 

De frosne bær, man køber i supermarkedet, skal jo koges inden brug for at undgå sygdomme, derfor har jeg kogt fx en pose med frosne blåbær, blendet dem og frosset pureen ned i silicone-isterninge-bakker. På den måde kan jeg tage det ud til én portion, og fordi jeg har flere forskellige slags liggende i fryseren, så er det super let at skabe variation i babys kost. 

På sigt betyder det også, at baby bliver mindre kræsen. På de første to år er baby åben overfor nye smagsoplevelser, så lige nøjagtig her, er det vigtigt at introducere en masse forskellige smagsnuancer.

Frugtmosen bruger jeg primært til at sætte forskellig smag til de forskellige grødtyper. Lige nu hitter havregrød med enten blåbærpure, pære eller æblemos. Næste smagsvariant jeg skal have gang i er jordbær. Det gode er, at jeg ved præcis, hvad baby får - ingen sukker eller skjulte ingredienser. Desuden er overgangsperioden egentlig så kort, når baby ammes fuldt ud i seks måneder, at det ikke er mange portioner pure man skal koge.

Velbekomme!

PS. har man større børn, der spiser grød, så se om ikke de har lyst til lidt frugtmos ovenpå. Især når de har sjove former, er det et hit ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar